Wednesday, February 24, 2010

elle est très rapide

På riktigt.. jobbiga.. jävla...tjej...

Nej, inte så farligt!

Idag satt jag och gjorde läxan efter fonetiklektionen på ett litet bar/café vid mig, drack kaffe och skrev en uppgift. Tuggade tuggummi.
Fransk grammatik är så himla.. mycket hela tiden. Tänker på att svenska egentligen är rätt enkelt rent grammatiskt, engelska också. I franska är det liksom:

je regarde
tu regardes
elle regarde
il regarde
nous regardons
vous regardez
ils regardent
elles regardent

på svenska är det alltså:

jag kollar
du kollar
hon kollar
han kollar
vi kollar
ni kollar
dom (killar) kollar
dom (tjejer) kollar

eller "jag går"

je vais
tu vas
elle va
il va
nous allons
vous allez
ils vont
elles vont

det är iof lite stiligt.

pratade om vegetarianism idag med ryssen och australienaren. ryssen ba "you dont eat meat?" ja ba "no." han ba *kollar på min kropp* och säger:
"you could need a steak"


Jag är så sugen på vin! Ska vänta till på fredag, då ska jag dricka vin och gå ut.

No comments: