Thursday, March 4, 2010

Oförberedd!

Jag var ute igår, jag var bakfull idag. Jag vägrar att missa en endaste lektion, hur sjuk eller bakfull jag än är. Missar jag en lektion missar jag 10 nya ord och nya böjningar och kommer ligga efter och inte fatta något alls nästa lektion, så känns det iallafall. Så jag tvingade upp mig själv, åt två knäckemackor med smör på och drack vatten till det. Inte en frukost man önskar sig när man är bakfull direkt, när man är bakfull önskar man sig mängder med juice eller cola, mjukt saftigt bröd med mycket ost och annat gott på, eller helt enkelt bara en jävla pizza.
Men jag tog vad jag hade, klädde på mig strumpbyxor och kofta (hade sovit i mitt jättelånga linne) och begav mig.
När jag hade begett mig, Viktor gick tidigare för att kunna sola lite innan lektionen, upptäckte jag att jag hade fem minuters extra-tid till att köpa t.ex en coca cola. Jag gick in i en affär, MEN, och det här har jag tänkt på väldigt mycket: Fransmännen stressar inte i affärer, så som de gör i Stockholm. Här tar man det lugnt medans man slår in varorna, kanske frågar något till sin arbetskamrat och softar. Det är så jävla irriterande! Det är inte Pressbyrån-tempo någonstans, ingen effektivitet! Jag är väl en stressad stockholmare då, men det kan ta en kvart att få sin vara inslagen när det bara är två eller tre personer före i kön.
Exakt så var det iallafall när jag stod i kön för att handla min apelsinjuice. Tillslut lämnade jag bara juicen i affären och gick därifrån, hade inte tid till att vänta, det var en person i kön.

På lektionen mådde jag inte direkt "super" heller, försökte hänga med och lyssna men jag tänkte mest på pizza och cola.
Läraren pratade idag om verbet "att göra", "fait" alltså. Tu fais la cuisine? Lagar du mat?

När hon pratade om det betonade hon, att det är något man kanske mest frågar kvinnor. Hon frågade en kille med glimten i ögat, "Tu fait la cuisine?" Och alla ba "ha-ha" varpå hon sa, "nej det är något man mest frågar kvinnor, ofta är det kvinnor som lagar mat, inte alltid, men ofta."

När lektionen var slut köpte jag en pizza på ett boulangeri och åt den hemma, det var championer på. Snart ska jag handla mat och äta den, plugga till provet imorgon och sova.

No comments: