Wednesday, April 7, 2010

franska

Jag har egentligen inget grepp om hur mycket franska jag kan eller har i bakhuvudet. Jag lyssnar på franska varje dag, på tunnelbanan, gatan, barer, i skolan. Jag antecknar på franska under lektionerna, pratar franska med lärarna, ändå känner jag mig så efterbliven på språket när jag ska använda det. aja. fonetiken. så. jävla. klurig. typiskt fransmän om man inte säger exakt rätt att ba "jag fattar inte" man ba ...


måste säga att jag bor i det bästa området ändå. inser det varje dag. älskar att komma hem till latinska kvarteren, finare hus, softare stämning. mer gubbar i basker än ungdomar med pengar. tror jag, det känns så. mest gamlingar här, dom vill bort från turister sa hyresvärden.

jag vågar inte kolla mitt bankkonto.

jag hör sökt till franska och konsthistoria nu till hösten iallafall. det är ett steg i rätt framtidstänk.

No comments: